Tragis! Lupa kunci pintu kandang, pekerja zoo mati dibaham singa


Seekor singa menerkam penjaga kandang dan menggigitnya hingga mati di zoo Addis Ababa, ibu kota Ethiopia.

Pekerja malang itu diduga lupa mengunci pintu kandang kecil ketika Kenenisa, nama si singa, tidur. Saat Abera Silsay, 51 tahun, tengah membuka kandang, dia langsung diterkam dan digigit di bahagian leher.

Menurut pengelola zoo, pergelutan tak seimbang ini berakhir dalam masa kira-kira 15 minit dan selepas insiden mengerikan ini zoo ditutup untuk umum Isnin (16/9/2013).

Namun, menurut wartawan BBC setempat, Emmanuel Igunza, beberapa jam selepas kejadian pada Isnin pagi, masih terlihat kasut milik penjaga terletak di kandang, sementara singa berumur tujuh tahun itu berbaring di dekatnya.

Saat kejadian, penjaga lain cuba menyelamatkan rakan mereka dengan menembak senapang ke udara untuk menakutkan si singa, tetapi tak berjaya.


Abera diserang saat hendak membersihkan kandang. "Dia masuk kandang nombor 10 tempat Kenenisa, lalu lupa mengunci pintu (ke arah bilik singa tidur)," kata Pengarah Zoo tersebut Musie Kiflom, seperti dipetik pejabat berita AFP.

"Akhirnya dia diterkam."

Kepada wartawan, Musie berkata polis juga sempat dipanggil, tetapi "sangat sukar menyelamatkan sejawat kami". Penjaga malang itu akhirnya mati.

Zoo ini dibuka tahun 1948 dan singa Kenenisa, dinamakan seperti nama pemegang rekod lari jarak jauh dunia Kenenisa Bakele asal Ethiopia, adalah binatang kesayangan bekas Maharaja Haile Selassie.

Menurut pengelola, kira-kira 2,000 orang setiap hari melawat taman hidupan tersebut.

Singa Abyssinia, seperti Kenenisa, adalah haiwan hampi pupus, dan zoo ini mempunyai koleksi 15 ekor.

kompas


1 comment: