Seorang lelaki dipenjara sehingga ibu memaafkannya


Berbuat dosa kepada ibu sendiri hukumannya lebih berat dibanding melakukan jenayah lainnya.

Mahkamah di kota Jeddah, Arab Saudi, memutuskan untuk menjatuhkan hukuman sebat 200 kali untuk seorang lelaki yang menganiaya ibu kandungnya sendiri. Bukan hanya dihukum sebat, mahkamah memutuskan lelaki itu akan dipenjara selama ibunya belum memberikan maaf.

Seorang ibu mendatangi balai polis dan melaporkan kelakuan anaknya sendiri yang kerap memukulnya. Bahkan, tangan si ibu patah akibat kekerasan yang dilakukan anaknya itu. Untuk menyokong laporannya itu, si ibu membawa surat keterangan doktor. Demikian dilaporkan akhbar tempatan, Okaz, Selasa (26/2/2013).

Selama proses perbicaraan, sang ibu tak henti-hentinya menangis. Namun, dia meminta mahkamah untuk mendisiplinkan anaknya  yang selalu menimbulkan masalah dan mengancam jiwanya. Tertuduh mengaku memukul ibunya kerana dia menganggap si ibu terlalu memihak kepada adik perempuannya ketika mereka tengah bertengkar.

Pendakwa meminta hakim untuk menjatuhkan hukuman seberat-beratnya agar tertuduh serik dan tidak melakukan kekerasan lagi terhadap orang tuanya atau orang lain. Mahkamah akhirnya memutuskan hukuman sebat 200 kali yang akan dilakukan dalam 10 sesi.

Hukuman sebat akan dilakukan di tempat awam, iaitu berhampiran pasar utama kota. Sementara hukuman penjara tidak ditentukan waktunya. Tertuduh akan tetap dalam penjara selama si ibu belum memaafkan perbuatannya. - kompas.com


2 comments:

  1. Astaghfirullah... kalaulah tempat kita ada buat macam ini mesti ramai anak yg kena jel..

    ReplyDelete