Perayaan Hari Menelan Pedang Sedunia


Aksi menelan pedang biasanya dipertontonkan di sarkas namun tidak untuk kali ini. Pada 23 Februari diadakan perayaan Hari Menelan Pedang  dunia. Seramai 200 peserta penelan pedang turut mengambil bahagian beraksi di hadapan orang ramai.

Acara tahunan ini adalah yang ketujuh kalinya diadakan oleh Persatuan Antarabangsa Penelan Pedang. Pertunjukan ini diadakan setiap Sabtu terakhir di bulan Februari sebagai "World Sword Swallowers Day". Para peserta ini akan beraksi dalam tempoh 24 jam walaupun berada di negara masing-masing.


Aksi nekad  ini dilakukan untuk memperingati acara kuno yang dilahirkan di era sebelum masihi oleh rakyat India.

"Orang-orang sebahagian besar tidak menyedari sumbangan dari aksi menelan pedang terhadap perkembangan ilmu pengetahuan dan kesihatan selama 150 tahun ini," kata Dan Mayer, president of Sword Swallowers Association International


Pada 1868 penelan pedang Dr. Adolf Kussmaul dari Jerman mengembangkan teknik mengeraskan endoskopi dan pada 1906 dilakukan rekod pertama esofagus penelan pedang.

"Menjadi penelan pedang ertinya menyedari adanya sebuah jalan terusan yang tidak dimiliki orang biasa," tutur George McArthur.

 "Sekali kamu mempelajarinya maka anda akan mempunyai kesan tertentu, seperti otot pada tekak dan menyedari jika ada sesuatu yang salah dengan tubuhmu."


3 comments: