Nyaris telan mata kail dalam lauk ikan haruan

Abdul Rizal memegang mata kail yang nyaris ditelan isterinya
 TEMERLOH – Seorang guru yang baru enam hari melahirkan anak nyaris tertelan mata kail ketika menikmati hidangan nasi bungkus berlauk singgang ikan haruan yang dibeli di kafe Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas).

Suaminya yang juga seorang guru, Abdul Rizal Anzah, 35, berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 6.45 petang, Rabu lalu ketika dia sedang menemani isterinya menikmati hidangan terbabit di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) hospital berkenaan.

Menurutnya, ketika asyik menyuap makanan tersebut, mereka terpandang mata kail yang masih terlekat pada ikan haruan berkenaan.

“Isteri saya baru makan tiga suap nasi dan ketika mahu meneruskan suapan seterusnya, kami terpandang mata kail yang masih terlekat pada kepala ikan haruan itu.

“Kami berdua sangat terkejut dan mengambil beberapa gambar mata kail berkenaan dengan telefon bimbit sebelum bertanyakan hal tersebut kepada kakitangan hospital bertugas," katanya.

Abdul Rizal berkata, hasil nasihat kakitangan berkenaan, beliau segera ke kafe untuk bertemu pengurusnya namun hampa kerana tiada respons selepas lima minit menunggu.

"Kerana kecewa, saya kemudian menulis laporan lengkap mengenai penemuan mata kail dalam makanan tersebut sebelum memasukkannya dalam peti cadangan di lobi HosHAS.

"Saya juga membuat laporan polis kira-kira jam 12.05 pagi, selain mengirimkan e-mel kepada pengurusan Hoshas berhubung perkara itu," katanya.

Bagaimanapun, menurutnya, sehingga tengah hari semalam, beliau tidak menerima sebarang respons mengenai perkara tersebut sehingga terpaksa membuat kenyataan media.
Abdul Rizal memegang laporan polis yang dibuatnya
berhubung penemuan mata kail dalam lauk singgang
ikan haruan dibeli di kafe HosHAS.
“Saya bukan hendak mencari publisiti, kalau boleh saya tidak mahu perkara ini berpanjangan tetapi pihak terbabit gagal memberikan kerjasama selain tidak memberi respons terhadap masalah yang berlaku.

"Tahap kebersihan makanan di kafe berkenaan wajar dipersoalkan kerana jika ikan haruan berkenaan dibersihkan dengan teliti tentunya perkara ini tidak berlaku," katanya.

Beliau berkata, nyawa isterinya mungkin terancam sekiranya tertelan mata kail tersebut.

"Nasib baik kami nampak, kalau tidak mungkin isteri tertelan mata kail itu dan tentunya perkara lebih sulit berlaku kerana ia mungkin melibatkan nyawa," katanya.

Sementara itu Pengarah Hoshas, Datuk Dr Bahari Awang Ngah mengesahkan ada menerima emel daripada Abdul Rizal mengenai perkara tersebut dan sedang melakukan siasatan mengenai kejadian.

"Jika benar berlaku, ia sememangnya tidak patut dan bagaimanapun, kita sedang menyiasat perkara itu," katanya. - Sinar Harian


1 comment: