Kisah seorang rocker kampung bernama Amy Mat Piah


Mengambil latar cerita era kegemilangan muzik rock tahun 80-90an, Rock Oo! terbitan Grand Brilliance (GB) memaparkan erti perjuangan, persahabatan, ketabahan, impian dan air mata sebelum kejayaan berada dalam genggaman. Ia bukan filem komedi yang kerap kali menonjolkan elemen slapstik namun setiap paparan mampu membuatkan penonton ketawa selain turut merasakan kesedihan.

Ada sendu dan pilu, ia adalah perjalanan sebenar kumpulan rock yang datang dari kampung menuju ke ibu kota semata-mata untuk mengejar impian mereka. 'Dikapur' dek pengurus dan promoter konsert adalah perkara biasa, namun Rimba Bara tegar untuk terus mengejar cita-cita.

Mengiringi setiap tragedi dan kisah yang berlaku dalam filem berkonsepkan muzikal ini, Mamat memilih lagu rock yang malar segar seperti Cintamu Mekar Di Hati, Dari Kacamata & Sendiri (May), Meniti Titian Usang, Rozana & Pawana (Search), Ku Di Halaman Rindu (Lefthanded), Tika Dan Saat Ini (Medicine), Sejuta Wajah, Teratai (Sweet Charity), Untukmu Sayang (Febian), Misteri Mimpi Syakila & Intanku Kesepian (Wings), Srikandi Cintaku (Bloodshed) serta Suci Dalam Debu (Iklim).

Semua lagu itu popular pada dekad 80-an dan awal 90-an serta diminati hingga sekarang. Dengan gandingan pelakon hebat, jalan cerita yang membuatkan kita ketawa dan sebak silih berganti, tidak keterlaluan dikatakan Rock Oo! adalah salah sebuah filem terbaik daripada Mamat.

Mamat juga bertuah kerana Rock Oo! ditunjangi pelakon hebat seperti Que Haidar (Amy Mat Piah), Khir Rahman (Jijo), Soffi Jikan (Zul Kapan) dan Pekin Ibrahim (Slash Haji Tapah). Tiada siapa dapat menafikan kehebatan mereka dan peminat Que pasti terubat dengan lakonannya yang sudah dua tahun menyepi tanpa sebarang filem dan drama.

Khir yang mengasah bakat lakonannya di pentas teater belum ada pencabarnya. Soffi kini berada di puncak kejayaan dan tanpa dialog yang berjela-jela, Pekin berjaya menjiwai wataknya sebagai gitaris handalan. Dia adalah lambang gitaris yang menjadi rebutan ramai peminat wanita dan berwajah kacak seperti Slash dan Johnny Depp.

Rimba bara vs Malaikat Maut

Rock Oo! bergerak atas semangat, keazaman dan semangat seorang rocker kampung iaitu Amy Mat Piah yang berpegang pada kata-kata 'pantang anak petani moden mengundur kalah'. Dia sanggup berjuang-juang bermati-matian demi mempertahankan minat dan cita-citanya untuk bergelar penyanyi rock terkenal.

Malang sekali, walaupun gayanya hebat mengalahkan Amy Search, tetapi nyanyian vokalis Rimba Bara ini sering 'ke laut'! Dia sebenarnya tidak berbakat sebagai penyanyi. Namun dia tetap bersungguh mahu menghidupkan semula Rimba Bara yang hampir terkubur kerana gagal bersaing dengan Malaikat Maut dengan vokalis utamanya, Zul Kapan.

Mamat berjaya menyeimbangkan keempat-empat artis berbakat besar ini pada kedudukan yang saling tidak membayangi watak masing-masing.

"Saya mengenali Khir sejak dia berlakon teater dan dia memang hebat. Dia adalah rakan baik Que dan senior kepada mereka semua. Jadi sama ada di luar dan dalam filem, saya tetap meletakkan Khir pada tempat yang sepatutnya. Saya tidak boleh meletakkan Khir di bawah Que dan yang lain-lain.

"Sebenarnya dalam filem ini, sama ada watak Khir, Que, Soffi dan Pekin sama penting. Pada mulanya Que tak mahu berlakon selepas dua tahun dia berehat tetapi saya katakan padanya, kalau dia tak mahu berlakon dalam Rock Oo!, saya tak akan buat filem ini kerana Amy Mat Piah adalah penggerak kepada filem ini," katanya ketika ditemui di majlis previu filem Rock Oo! di Damansara, Khamis lalu.

Mamat berkata, dia lega apabila Que akhirnya tewas atas pujukan Khir juga, pelakon itu akhirnya muncul dalam Rock Oo!

Katanya, mereka juga merakamkan semula lagu Teratai daripada Sweet Charity menggunakan suara sebenar Khir untuk Que 'miming' dalam satu babak filem ini.

Namun, dia dilihat tidak serasi dengan suara Khir sebelum mereka membuat keputusan merakamkan lagu itu menggunakan suara Que sendiri dan hasilnya menjadi.

Mamat berkata, dalam Rock Oo! Amy Mat Piah ialah seorang pemuda kampung yang meminati lagu balada, tetapi terikut-ikut menyukai lagu rock apabila demam muzik rock melanda.

"Ketika itu semua orang nak jadi mat rock. Gaya Amy adalah seorang rocker sejati tetapi tidak ada bakat dalam menyanyi. Namun, dia berusaha memujuk Jijo dan Mi Black untuk menghidupkan semula Rimba Bara dengan harapan dia dipilih menjadi vokalis utama kumpulan itu," katanya.

Rock Oo! adalah sekuel filem Rock yang diterbitkan pada 2005. Kali ini dengan 'tagline', 'Biar putus cinta, jangan putus tali gitar' sudah cukup membuatkan penonton boleh membayangkan komedi yang bakal dipersembahkan.

Pekin diburu kebimbangan

Pekin Ibrahim sanggup membeli gitar dan berlatih bermain gitar setiap hari semata-mata mahu menjiwai watak pemain gitar, Slash Haji Tapah supaya kelihatan seperti pemain gitar hebat pada era 80-an.

Selepas membeli gitar, pelakon berbakat besar ini turut bermain gitar di depan Mamat bagi meyakinkan pengarah itu. Malah, dia juga membuat persediaan rapi kerana takut untuk berlakon di samping Que Haidar, Khir Rahman dan Soffi Jikan yang disifatkannya lebih hebat daripadanya.

"Saya takut dan segan untuk berlakon dengan mereka, jadi seboleh-bolehnya saya membuat persediaan rapi. Saya juga menghayati cara Sham Kamikaze memetik gitar. Saya rakamkannya dengan telefon dan cuba meniru gayanya," katanya.

Pekin juga berdepan cabaran kerana wataknya tidak ada dialog namun dalam masa yang sama perlu membuatkan penonton kasihan dan sayangkannya.

"Dalam diri setiap orang termasuklah bintang rock, pasti ada sifat penyayang. Nampak ganas tetapi dalam hati tetap ada taman," katanya. - Harian Metro


3 comments:

  1. pelakon lamanya takdela.. yg jadi posmen tu.. si hasnol. suka tgk yg rock tu sbb serius cerita dia poyo. n semoga rock uu ni meneruskan tradisi yg sama..

    ReplyDelete
  2. Manusia walau bagaimanapun tetap ada naluri kasih/sayang/marh dsb cuma tak sama...

    ReplyDelete