Turki tangkap seekor burung disyaki sebagai agen Mossad Israel

Foto: Wikipedia Common

Kerajaan Turki menangkap seekor burung yang disyaki sebagai agen perisik Israel. Ini bukan kali pertama Israel dituduh menggunakan haiwan untuk mengintip negara lain.

Diberitakan Reuters yang memetik harian Turki Milliyet, Jumaat 26 Julai 2013, burung jenis Merops Apiaster atau si-pemakan-lebah ini akhirnya dibebaskan setelah melalui pemeriksaan sinar X.

Burung ini pertama kali ditangkap warga desa Altinavya, di wilayah Elazig. Burung ini memakai cincin besi bertuliskan "24311 Tel Avivunia Israel". Kerana curiga, akhirnya burung malang itu diserahkan kepada polis.

Pasukan perubatan di Universiti Firat awalnya telah menuduh burung itu sebagai "perisik Israel". Ini tertulis di dokumen penangkapannya. Akhirnya setelah dilakukan imbasan sinar-X, tidak ditemukan benda mencurigakan di tubuhnya, seperti microchip atau seumpamanya. Burung itu kemudian dibenarkan kembali terbang.

Ini bukan kali pertama Turki mengesyaki Israel menggunakan burung untuk mengintip mereka. Mac tahun lalu, polis Turki memeriksa bangkai seekor burung yang mencurigakan. Salah satu paruh burung itu lebih besar, diduga sempat dimasukkan sesuatu di dalamnya.

Bukan hanya burung, Israel diduga juga menggunakan tupai. Tahun 2007 lalu, Iran menangkap 14 tupai yang diduga membawa peranti agen asing.

Tiga tahun sebelumnya, Israel diduga menggunakan ikan yu. Tuduhan ini datang dari Mesir yang mengatakan agen Mossad meletakkan ikan yu ganas di Laut Merah untuk membahayakan para pelancong.

Tahun 2011, Arab Saudi menangkap helang bondol dengan alat GPS dan gelang kaki bertuliskan Universiti Tel Aviv. Diduga, helang itu adalah alat agen Mossad.

vivanews


2 comments: