Seorang Pastor Singapura dikecam kerana sebut Tuhan minta maaf kepadanya

Foto: AFP

SINGAPURA - Pernyataan seorang pastor Singapura, Kong Hee telah menuai kontroversi. Bagaimana tidak, Kong Hee dalam khutbahnya Selasa (30/7/2013) menyebut bahawa Tuhan telah meminta maaf kepadanya.

Dalam khutbah yang dimuat naik ke laman YouTube itu terdengar di hadapan orang ramai, Kong menceritakan soal permintaan maaf Tuhan itu.

"Saya mendengar Tuhan menangis, Dia berkata, 'Anakku, Kong, terima kasih. Saya ingin kamu melewati masa-masa sulit ini sendirian dengan sekuat mungkin, Saya (Tuhan) meminta maaf, tapi sekali lagi kamu harus berjuang sendiri, supaya misi mengubah generasi ini dapat diwujud ', "kata Kong disambut tepuk tangan riuh pengikutnya.

Kong kemudian menambah, "Untuk pertama kali dalam lapan bulan, saya mendengar Tuhan berkata, 'Kong, Saya mencintai kamu, saya menyayangi kamu'."

Kong menegaskan, dia percaya krisis yang sedang dialaminya akan berakhir dengan bahagia.

Ketika ini, Kong sedang terlilit kes dugaan korupsi. Pimpinan Gereja City Harvest ini dituduh rasuah bernilai 23 juta dollar Singapura.

Dana yang diselewengkan itu diduga dipakai untuk membiayai karier muzik Sun Ho, isteri Kong, yang kini berada di Hollywood, Amerika Syarikat.

Video khutbah Kong itu menuai kritikan pedas dari masyarakat Singapura.

"Sungguh lancang dia membandingkan dirinya dengan Tuhan, mendengar Tuhan meminta maaf kepadanya atas kes korupsinya sangat menggelikan," ujar seorang mahasiswa yang menolak disebutkan namanya.

Seorang umat Kristian lain menyebut doktrin yang diajarkan Kong jelas-jelas salah.

Namun, jemaah Gereja City Harvest cuba membela pastornya itu.

"Masyarakat telah salah mentafsir maksud Pendeta Kong, pada dasarnya Tuhan ingin menunjukkan simpati kepada beliau," tegas seorang jemaah.

kompas


2 comments: