Memandu sambil dua kaki terjulur keluar tingkap

pemandu ini dicari polis
Polis Australia sedang mencari seorang pemandu muda yang tampaknya memandu keretanya di sepanjang jalan raya Melbourne dengan dua kakinya terjulur keluar tingkap. Polis meminta orang itu menyerah diri setelah foto tentang perilaku berbahayanya itu tersebar di internet.

Foto itu menunjukkan si pemandu melintas di Easter Freeway dengan kakinya terjulur di tingkap ketika kenderaan itu bergerak laju. Sejumlah media Australia melaporkan berita itu pada hari ini (27/12/2012), tetapi tidak menyebutkan bila peristiwa itu terjadi.

The Australian melaporkan, foto tersebut diambil seorang pemandu kenderaan lain. "Saya tidak percaya apa yang saya lihat," kata pemandu yang mengambil foto itu, yang hanya mahu dikenali sebagai Stewart. 

"Saya fikir, kalau kaki kanannya ke luar tingkap, bagaimana dia memandu kenderaan? Kemudian saya lihat kedua kaki keluar dari tingkap dan saya fikir 'Ini gila'."

kata Stewart lagi, ketika itu ada orang lain di dalam kereta itu. "Dia tampak sangat muda,".

 "Orang itu telah membuat keselamatan saya terancam. Saya tidak ingin berada di jalanan bersama orang seperti itu."

Namun, foto tersebut kini terjadi perdebatan tentang apakah foto itu benar-benar kaki si pemandu. Ada orang yang  telah melakukan ujian  dengan masuk ke keretanya sendiri dan mencuba untuk meniru posisi pemandu itu.

Kesimpulannya: mustahil

Sebaliknya Orang ramai pula di media online menyalahkan pemandu yang mengambil foto itu sebagai melanggar undang-undang. Pertama, kata mereka, dia pasti telah melajukan kenderaannya untuk mendekati kereta yang pemandunya kelihatan kedua kakinya itu. Kedua, ia seharusnya tidak menggunakan telefon untuk mengambil foto ketika memandu.

Inspektor Polis Bernie Rankin dari Major Collision Investigation Unit mengatakan, jika itu benar kaki orang yang memandu kereta tersebut, perlakuannya membahayakan nyawa. ia sangat serius," katanya


3 comments:

  1. minyak dia kat gear ke..? abis, stereng? tekan butang drive je..? hehe..

    ReplyDelete
  2. agaknya dia tinggi kut...tekan minyak n gear pakai tangan..

    ReplyDelete