Ngeri! Tradisi potong jari suku Dani di Papua

 
Satu tradisi yang sangat mengerikan dilakukan oleh kaum wanita suku Dani di Papua iaitu memotong jari mereka sendiri.

Hal ini dilakukan mereka untuk menunjukan rasa sedih yang mendalam ketika musibah tengah menerpa mereka. Seperti kesedihan kerana kematian suami, maka isteri yang ditinggalkan tersebut hukumnya wajib untuk melakukan atau menjalani tradisi potong jari ini.

Lebih dahsyat lagi, potong jari ini dilakukan oleh ayah atau saudara terdekat wanita tersebut. mula-mula wanita tersebut akan dibawa ke sebuah tempat yang sering mereka gunakan untuk melakukan tradisi ini, kemudian mengikatkan tali di antara sela jari mereka agar tidak mengeluarkan banyak darah. kemudian ayah, ibu atau saudara mangsa yang masih satu keturunan akan mengambil parang, sebelum memotong jari tersebut. Mangsa perlu membaca satu doa ritual khusus. Setelah doa selesai pemotongan langsung dilakukan tanpa menggunakan ubat penahan rasa sakit apapun.

Hal ini dilakukan kerana mereka percaya bahawa seseorang yang sudah mati masih mempunyai hubungan dengan manusia yang hidup, agar hubungan tersebut seimbang, maka manusia yang ditinggal mati harus menyerahkan sebahagian dari rohnya kepada orang yang meninggal tersebut, sehingga jari merekalah yang menjadi sasaran pengorbanan tersebut.

Selain tradisi potong jari ini dilakukan oleh orang dewasa, anak yang baru lahir juga jarinya juga akan ikut dipotong, jika sang ayah telah meninggalkannya sama ada mati atau pergi jauh selama 40 hari. Namun berbeza dengan cara pemotongan jari orang dewasa, sang bayi akan diletakan disebuah batu dan ibunya secara kejam mengigit jari bayi malang tersebut hingga terputus. Salah satu faktor tahap kematian bayi di Papua salah satunya kerana adanya ritual ini.

Kini kerajaan telah memberikan larangan kepada para masyarakat papua khususnya suku Dani untuk tidak melakukan tradisi potong jari ini lagi, kerana tradisi ini sangat tidak berperikemanusiaan. Dengan adanya peraturan tersebut sekarang tradisi itu tidak dilakukan lagi. namun bekas-bekas dari tradisi tersebut hingga sekarang masih ada, kebanyakan ibu-ibu atau nenek-nenek di Papua tidak mempunyai jari kerana telah dipotong.

1 comment: