Pesawat pejuang WWII terhempas

Sekurang-kurangnya dua orang terbunuh dan 54 yang lain cedera apabila sebuah pesawat lama terhempas berhampiran penonton yang menyaksikan satu pertunjukan udara di negeri Nevada, Amerika Syarikat (AS) semalam.

Seramai 12 orang mangsa dilaporkan berada dalam keadaan kritikal selepas pesawat pejuang P-51 Mustang yang digunakan dalam Perang Dunia Kedua itu terhempas dalam keadaan menegak berhampiran satu tempat duduk grandstand yang dipenuhi oleh orang ramai. Ia dikendalikan oleh juruterbang veteran berusia 74 tahun, Jimmy Leeward.

"Kami amat berdukacita atas tragedi ini," kata ketua Persatuan Perlumbaan Udara Reno, Mike Houghton. Dia enggan memberi komen tentang berapa ramai yang terkorban.

Video amatur yang dirakam di tempat kejadian menunjukkan orang ramai terkejut dan sangat takut apabila melihat pesawat tersebut menjunam ke tanah.

Mike Draper dari Persatuan Perlumbaan Udara Reno menyatakan bahawa pesawat itu baru memasuki pusingan pertama apabila Leeward membuat panggilan kecemasan.

"Kami tidak tahu kenapa ia terhempas. Dia kemudian keluar daripada perlumbaan sebelum terbunuh apabila pesawat yang dipandunya itu terhempas," kata Draper.

Houghton menolak dakwaan tahap kesihatan Leeward mungkin menjadi punca nahas.

"Semua rekod kesihatannya dikemas kini. Jimmy seorang juruterbang yang mahir dan berpengalaman. Dia menyertai acara ini sejak tahun 1975," tegas Houghton. - AFP









kedeboooommmMMmmm

hancur semuanya

8 comments:

  1. iskkk.. ngeri betul..betul ke 2 org je yg terkorban ye..

    ReplyDelete
  2. seram..xsilap mun 9 orang yg terkorban..bygkan klu kite ade kat situ..dasyat

    ReplyDelete
  3. errrrrrrrrrrrrr
    cam ne nak jadi pilot ni
    cam takot je =(

    ReplyDelete
  4. a.samad jaafar ~ mungkin lebih ramai

    ReplyDelete
  5. myhatiku ~ mmg sgt dahsyat dan mengerikn

    ReplyDelete
  6. cik mun ~ yup..2 org terkorban tu berita awal sebelum disahkn

    ReplyDelete
  7. aimie amalina ~ jgnla takot..bila dh smpai ajal...kt mana2 pon akn mati

    ReplyDelete