Majalah TIME Iktiraf Nasi Lemak Sebagai Sarapan Sihat


MAKANAN kegemaran rakyat Malaysia, nasi lemak kini diiktiraf sebagai salah satu daripada 10 sarapan antarabangsa yang paling sihat oleh majalah antarabangsa terkenal, TIME.


Menurut majalah berprestij itu, walaupun nasi lemak sering dilabel sebagai makanan berlemak, namun nasi yang dimasak menggunakan santan kelapa tetap mengandungi lemak yang baik untuk kesihatan badan.

“Memang ia mengandungi kandungan lemak lebih daripada apa yang kita perlukan (kurangkan pengambilan nasi) tetapi makanan itu adalah sarapan yang seimbang.

“Ini kerana ia mengandungi pelbagai nutrisi termasuk manganese, protein dan karbohidrat.  Kandungan cili dalam sambal (nasi lemak) boleh membantu meningkatkan metabolisme,” lapor majalah TIME.


Artikel bertajuk 10 Healthy International itu turut menyenaraikan beberapa lagi menu sarapan pagi yang didapati berkhasiat dari pelbagai negara lain.

Selain nasi lemak, makanan sarapan dari Turki yang kaya dengan zaiton, tomato, keju dan telur turut mendapat perhatian majalah berkenaan.

Turut tersenarai ialah sarapan dari Israel yang mengandungi sumber nutrisi berkhasiat. Juadah Mesir pula adalah kacang ful dengan rempah ratus yang dimasak semalaman.

Sementara gallo pinto, iaitu kacang hitam yang dihidangkan dengan nasi, dan berasal dari Costa Rica juga dipilih. Di benua Eropah pula, bijirin menjadi sarapan pilihan.

Antaranya ialah hafragrautur dari Iceland dan kasha dari Rusia yang mengandungi pelbagai jenis bijirin dan dimasak dengan susu haiwan ternakan.

Upma dari India turut disenaraikan TIME sebagai sarapan sihat dan ia disifatkan sebagai campuran yang dibuat daripada suji yang sudah dipanggang.

Bukan itu sahaja, sarapan dari Jepun yang kaya dengan hidangan sampingan dan dinikmati dengan nasi manakala sup tulang dari Vietnam turut dipilih sebagai sarapan paling sihat oleh majalah itu.- 



Sumber: MYNEWSHUB.CC

11 comments:

  1. Growing your LinkedIn presence all comes down to two main strategies: promoting your page and producing engaging content that drives shares and increases your visibility. linkedin connections

    ReplyDelete
  2. i'm so like nasi lemak. nice information and good blog. thank you very much for article

    ReplyDelete
  3. Purchase google commercial enterprise web page surveys and google reviews to showcase your commercial enterprise believability to your customers.
    buy google map reviews

    ReplyDelete
  4. Hire freelance models, singers, actors for your next upcoming project for any artists job. Browse latest models portfolio, singers, make it female actor and actress in India.
    modelling jobs

    ReplyDelete
  5. Want to know which are the current web series going on? Follow all the latest
    web series and viral news.
    trending topics in india

    ReplyDelete
  6. Get your hands on the best inspirational, life, good morning and good night suvichar, sad thought and stories in hindi. inspirational quotes in hindi

    ReplyDelete
  7. Get your hands on the best tech review site, best gadget, home appliances reviews site, electronics reviews etc. best electronic reviews site

    ReplyDelete
  8. For fans of novels, ainmesuge is an engrossing virtual world that provides a varied and compelling selection that goes beyond conventional.

    ReplyDelete