Miley Cyrus mengaku dirinya panseksual


BIAR pun merupakan seorang bintang sensasi Hollywood, Miley Cyrus sekali lagi telah mendedahkan identiti sebenar dirinya dengan mengklasifikasikan seksualiti dalam kategori panseksual.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu The Climb satu ketika dahulu memberitahu perkara tersebut menerusi majalah fesyen ELLE yang meletakkan bintang kontroversi itu dipilih sebagai muka hadapan keluaran itu.

Walaupun dia sering dikaitkan dengan model seksi Victoria’s Secret, Stella Maxwell sejak kebelakangan ini, Miley tampil membuat kenyataan dia masih belum ada apa-apa hubungan intim serius.

“Saya sangat bersifat terbuka, saya seorang panseksual… tapi saya belum menjalinkan apa-apa hubungan,” katanya dalam wawancara majalah tersebut.

“Saya baharu berusia 22 tahun, saya akan berpacaran namun saya akan berubah setiap 2 minggu… biar saya bersendirian,” tambahnya.

Sebelum ini Miley yang juga berbakat dalam bidang lakonan pernah mencetuskan kontroversi hangat dengan gambar bogelnya menerusi majalah Paper baru-baru ini.

Tampil dengan isu seksualiti diri, Miley membuka cerita kecelaruan identiti serta minatnya terhadap wanita kepada ibunya sejak dia berusia 14 tahun lagi.

Dia juga memberitahu dirinya sangat terbuka kepada sesiapa yang berkenaan dan tidak kisah sama ada pasangannya adalah lelaki mahu pun perempuan.

Kelihatan terma panseksual itu sangat jarang didengar berbanding istilah biseksual yang sering digunakan orang ramai. Apakah yang membezakan dua perkataan itu sebenarnya?

“Secara umum, panseksual ini lebih luas perspektif berbanding biseksual. Panseksual lebih bersifat terbuka seperti jatuh cinta atau ada tarikan seksualiti kepada semua jenis jantina,” kata pakar pengkaji seks, Debby Herbenick.

Menurut Debby, ia berbeza dengan biseksual yang hanya fokus pada dua jantina iaitu lelaki dan perempuan sahaja.

Panseksual ini merupakan skop yang lebih luas dan ia berpotensi untuk tertarik kepada individu berjantina aneh atau transgender termasuk lelaki dan perempuan.

Ia mungkin satu terma yang baharu kerana jarang digunakan untuk melabelkan seksualiti seseorang.Agensi/MYNEWSHUB.CC

No comments:

Post a Comment