Pelajar sekolah di China bunuh diri semasa pelajaran sedang berlangsung

Sebuah kamera CCTV merakam satu adegan seorang pelajar di China bunuh diri dengan cara melompat dari bangunan sekolahnya saat pelajaran masih berlangsung .

Rakaman CCTV tersebut kemudian dimuat naik ke laman LiveLeak , Khamis ( 20/3/2014 ).
 

Adegan yang terakam CCTV itu bermula dengan memperlihatkan suasana sebuah bilik kelas yang ramai saat para murid tengah bersiap memulakan pelajaran .

Mereka kelihatan sibuk mempersiapkan bahan pelajaran hari itu . Namun , salah seorang pelajar kelihatan duduk diam tanpa berbuat apapun .


 Ketika pelajaran akan bermula , pelajar yang diam itu kemudian tiba - tiba berdiri dan berlari ke tepi tingkap kelas itu yang tidak tertangkap kamera CCTV lalu melompat dari tingkap tersebut.


Aksi nekad itu terjadi begitu cepat sehingga para pelajar lain dan guru di kelas itu tak sempat bertindak balas untuk menyelamatkannya.


Beberapa saat selepas pelajar itu melompat , barulah seisi kelas gempar . Sebahagian pelajar berlari ke tingkap dan melihat keadaan kawan mereka , sebahagian pelajar lain berlari ke luar kelas dan beberapa yang lain terdiam tanpa boleh berbuat apa - apa .

Diyakini pelajar tersebut bunuh diri kerana tekanan menghadapi peperiksaan kemasukan ke kolej " .

China mempunyai angka bunuh diri di kalangan pelajar yang sangat tinggi yang didakwa kerana tekanan untuk selalu berjaya di sekolah .


Sumber dari kompas.com

No comments:

Post a Comment