Darth Vader calonkan diri dalam pilihan raya presiden Ukraine

Darth Vader dan dua Stormtroopers di Dataran Kemerdekaan Kiev, Ukraine. Foto: AFP / Sergey Supinsky

KIEV - Menjelang pilihan raya presiden Ukraine yang masih dibayangi keadaan politik yang tegang muncul  seorang aktivis parti yang memakai pakaian Darth Vader - tokoh antagonis dalam filem Star Wars - mencalonkan diri sebagai salah seorang calon presiden negara bekas Kesatuan Soviet itu.

Aktivis yang hingga kini tak diketahui namanya itu kerap dilihat di Dataran Kemerdekaan Kiev , mengenakan kostum Darth Vader dikawal pasukan Stormtroopers .

Darth Vader secara rasmi dipilih sebagai calon presiden Parti Internet Ukraine ( UIP ) yang dikenal dengan aksi - aksi teatrikalnya yang memukau.

" Selepas memenangi pemilihan dalaman parti dengan mutlak , komrad Darth Vader akan menjadi calon parti , " kata pemimpim UIP , Dmitry Golubov , yang saat ini ditahan kerana menggunakan internet untuk melakukan penipuan kad kredit .

Bukan hanya mencalonkan diri sebagai presiden , Darth Vader ternyata sudah beberapa kali terlibat dalam aksi politik di Ukraine . Pada November 2013 bersama para Stromtroopers , pasukan elit empayar galaksi , Darth Vader memasuki dewan bandar Odessa dan di sana dia mengangkat dirinya sebagai datuk bandar Odessa.

Berdasarkan laporan media tempatan , Darth Vader juga meminta disediakan sebidang tanah di sebelah barat daya bandar sebagai tempat untuk meletak pesawat angkasa luarnya.

" Saya boleh mencipta empayar dari republik ini , untuk mengembalikan kejayaannya , untuk mengembalikan wilayah yang hilang dan kebanggaan negeri ini , " kata Darth Vader dalam kenyataan rasminya.

UPI mengatakan sudah menyediakan bajet sebanyak 225,000 dolar AS sebagai wang pendaftaran bagi calon presiden yang unik ini . UIP berdaftar sebagai parti politik pada 2010 dan bertujuan mewujudkan sebuah pemeritahan elektronik Ukraine dan memberikan kursus komputer percuma untuk semua warga Ukraine .

Menurut UIP , Darth Vader mendapatkan tiga peratus suara dalam pemilihan parlimen 2012 , tetapi perolehan suara itu tidak diiktiraf kerana undang - undang Ukraine tidak mengakui seorang calon yang tak berdaftar.

Ukraine akan mengadakan pemilihan presiden pada 25 Mei akan datang selepas parlimen negara itu memecat Viktor Yanukovych menyusul tunjuk perasaan berdarah yang menentang kerajaan yang saat itu pro Rusia.

No comments:

Post a Comment