Adik comel ini antara mangsa yang ditembak di sekolah

 Emilie Alice antara mangsa tragedi ditembak mati. - www.adelaidenow.com.au

 Ayah mangsa 'maaf' keluarga lelaki tembak mati 27 

Robbie Parker menceritakan pengalaman dilalui beliau dan keluarganya
NEWTOWN - Robbie Parker mempunyai mesej untuk keluarga lelaki yang menembak mati anak perempuannya berusia 6 tahun dan 19 rakan satu sekolahnya, Jumaat lalu.

“Saya tidak boleh bayangkan betapa sukarnya kami mahu menghadapi pengalaman ini dan saya mahu anda juga tahu yang kasih sayang dan ingin melahirkan sokongan keluarga kami kepada anda,” kata Parker yang kehilangan anak perempuan sulungnya, Emilie Alice.

Alice maut di tangan lelaki yang bersenjata dan melepaskan tembakan di sekolah rendah di Newtown, Connecticut -  insiden paling buruk membabitkan sekolah di Amerika Syarikat (AS).

Serangan itu membunuh 20 kanak-kanak berumur antara enam dan tujuh tahun dan enam ahli keluarga yang lain di Sekolah Elementary Sandy Hook sebelum suspek bertindak membunuh diri.

Sebelum melepaskan tembakan di sekolah, suspek dipercayai turut membunuh ibunya dan membawa jumlah 27 nyawa maut di tangannya.

Parker menambah, “kejadian ini memberi kita inspirasi untuk berubah menjadi yang lebih baik dan menjadi orang yang mempunyai lebih belas kasihan."

Parker berkongsi luahan hatinya bersama penduduk di selatan New England itu, yang ketika ini sedang berkabung akibat sedih dengan kematian kanak-kanak yang tidak berdosa itu.

Ramai ibu bapa meminta privasi dan tidak diganggu oleh media.

Bagaimanapun Parker muncul dan berkongsi ceritanya tentang Alice.

Parker berpindah dari Utah ke Connecticut lapan bulan lalu selepas menerima tawaran bekerja sebagai pembantu doktor di Hospital Danbury.

“Saya tidak menjangkakan tragedi besar ini menimpa kami sekeluarga kerana saya jangka laporan pertama itu biasa-biasa saja,” katanya.

Apabila menerima berita sebenar, beliau terus berkejar ke Firehouse bersama ibu bapa yang lain menunggu berita anak masing-masing.

“Anak saya Alice antara orang yang pertama memberi kasih sayang dan sokongan kepada mangsa yang lain, saya yakin kerana Alice memang bersifat sebegitu,” katanya.

“Dia juga seorang pelukis yang luar biasa kerana ke mana saja anak saya pergi, dia tidak pernah lupa untuk melukis gambar atau membuat kad kepada seseorang,” kata Parker lagi.

Parker turut bercerita yang Alice juga ada membuat kad semasa pengebumian datuknya yang meninggal dunia Oktober lalu akibat kemalangan.

Alice anak sulung daripada tiga beradik perempuan dan sering membantu adik-adiknya membaca dan membantu adik bongsunya membuat permainan.

“Anak saya merupakan kakak yang paling baik,” katanya.

Beribu-ribu orang di seluruh dunia terharu dan sedih dengan keluarga mangsa yang terlibat.

Rakan-rakan keluarga Parker turut mewujudkan dana bagi mengumpulkan wang agar Alice boleh disemadikan di Utah.

“Kepada keluarga Parker, terima kasih atas kasih sayang yang anda sekeluarga tunjukkan dan maaf yang diberi,” kata seseorang menerusi Facebook.

“Saya tidak tahu bagaimana kami sekeluarga mahu  meneruskan kehidupan di masa akan datang. Saya dan isteri saya sedang cuba menerima hakikat ini,” kata Parker.

Pada hari terakhir Alice, dia ada bersembang dengan bapanya dalam bahasa Portugis dan memberikannya ciuman dan memberitahu anak sulungnya yang beliau sayangkan Alice dan itulah pertemuan terakhir mereka sebelum masing-masing keluar dari rumah.


[sinar harian]


5 comments:

  1. ada bca psl berita ni kat tv.. tragis btl.. ;(

    salam singgah dari blog kak intan :)

    ReplyDelete
  2. Kesiannyaaaaaaaa! Sedih baca ni...kecil lagi jadi mangsa!...

    ReplyDelete
  3. sedih...xp sedih lagi dengan anak2 palastin yang tidak berdosa..

    ReplyDelete