Pulau baru muncul di Jepun usai letusan gunung berapi

Tokyo - Letusan gunung berapi di bawah laut telah membentuk sebuah pulau baru di Lautan Pasifik, kira-kira 1,000 kilometer sebelah selatan Tokyo , Jepun. Ini merupakan daratan pertama yang terbentuk di perairan Jepun dalam kurun waktu 27 tahun terakhir.

Terbentuknya pulau baru ini mendapat perhatian media -media Jepun. Menurut Asahi Shimbun , Jumaat ( 22/11/2013 ) , pesawat Penjaga Pantai Jepun mendapati pulau baru itu pada 20 November sekitar pukul 16.20 waktu setempat.

Pulau ini terletak kira-kira 300 meter sebelah tenggara pulau Nishinoshima yang tak berpenghuni , yang berada di wilayah Ogasawara .

Dari pengamatan yang dilakukan Asahi , pulau tersebut panjangnya kira-kira 200 meter dan lebar kira-kira 50 meter. Pulau berada kira-kira 20 meter di atas permukaan laut.

Belum pasti apakah pulau ini akan terus bertahan atau menghilang akibat hakisan . " Selama ini , pulau- pulau semacam ini hanya berumur sangat pendek kerana terbentuk dari abu dan zarah batu yang lebih besar, yang boleh mengalami hakisan akibat gerakan ombak, " tutur Bruce Houghton , profesor vulkanologi di University of Hawaii, AS .

Pihak berkuasa Jepun akan terus melakukan pemerhatian atas kemunculan pulau baru ini. "Kami akan terus melakukan pemerhatian untuk aktiviti akan datang, " kata Ketua Setiausaha Kabinet Jepun Yoshihide Suga semasa sidang akhbar di Tokyo .

"Jika pulau itu terbentuk dengan kukuh , maka itu akan mendorong perluasan wilayah perairan negara kita, " tambahnya.

Sumber: news.detik.com


No comments:

Post a Comment