Aneh! Ikan ini miliki kepala transparent

Pacific Barreleye

Alam memang tak ada habisnya memberikan kejutan dan kali ini berasal dari kawasan perairan Pasifik. Ada ikan yang mempunyai kepala telus sehingga bahagian dalam kepalanya kelihatan jelas.

Ikan ini disebut dengan nama Pacific Barreleye atau Macropinna microstoma . Nama Barreleye didapat dari bentuk matanya yang seperti tong dengan lensa mata warna hijau. Barreleye hidup di kedalaman laut 2000-2,600 kaki .

Keunikan ikan ini adalah kepalanya yang telus mengandungi cecair. Meski aneh namun diduga kuat reka bentuk kepala itu mempunyai tujuan utama sebagai pencahayaan di dalam air yang gelap tempatnya hidup. Bentuknya telus itu juga membuatnya kebal terhadap sengatan lawan .

Mata Barreleye sendiri sangat sensitif terhadap cahaya dan prestasinya seperti teropong alias hanya melihat satu arah. Sehingga Barreleye mempunyai Ketepatan tajam dalam memburu mangsa, menjadi pemangsa yang ditakuti di lingkungannya. Ia juga jaguh dalam merebut makanan dari sesungut menyengat makhluk laut dalam yang lain.

Barreleye sudah diketahui kewujudannya sejak 1939, namun baru terlihat pada 2004 di perairan California oleh Monterey Bay Aquarium Research Institute ( MABRI ) . Mereka berjaya mencari satu- satunya ikan tersebut berukuran panjang kira-kira 6 inci dengan kepala dalam keadaan utuh .

Ya , kepala telus Barreleye sangat terdedah terhadap tekanan. Saat ditangkap biasanya kepalanya akan hancur sehingga yang ditemui dalam jaring hanya bahagian- bahagian lain sahaja .

Sumber: wowkeren.com


1 comment: