Fosil manusia purba jenis baru ditemui


Seorang nelayan Taiwan menemui sebuah fosil tulang rahang manusia purba, yang dipercayai merupakan manusia purba yang belum dikenal pasti sebelum ini.

Dikutip dari CNN, Khamis (29/1/2015), fosil tersebut sempat dijual ke sebuah kedai antik, sebelum ditemui oleh para saintis. Dianggarkan fosil itu berusia 200 ribu tahun, dan sempat mendiami wilayah Asia, jauh sebelum Homo sapiens hidup.

Saintis telah mengenalpasti tiga jenis manusia purba di Asia, iaitu Homo erectus, yang ditemui di Jawa dan China, Homo Floresiensis di Indonesia, dan Neanderthal di pergunungan Altai Rusia.

Mereka meyakini bahawa saiz rahang dan gigi manusia mengecil dari generasi ke generasi kerana evolusi. Namun tak sama seperti fosil lain, tulang rahang yang baru ditemui mempunyai gigi graham bersaiz besar, menunjukkan ia berasal dari kumpulan yang berbeza.

"Rahang itu jelas berbeza dari populasi Homo erectus yang dikenali dari China utara dan Jawa, dan kemungkinan merupakan kumpulan yang belum dikenali setakat ini," ujar saintis, Dr Yousuke Kaifu. "Ini hanya satu bahagian, tetapi mempunyai erti yang besar."

Para saintis dari Taiwan dan Jepun, menamakan manusia purba jenis baru itu Penghu 1, yang diambil dari nama Terusan Penghu tempat di mana fosil itu ditemui.

Pasukan menghabiskan lima tahun menganalisis tulang, dan mengalami kesukaran kerana fosil itu ditemui di laut.



Sumber: Tribunnews.com

1 comment: