Saintis ubah tahi lembu menjadi air

 
Para penyelidik di Michigan State University telah mengembangkan teknologi untuk membantu para penternak lembu memisahkan elemen-elemen tahi lembu agar dapat diolah menjadi air dan baja.

Dr. Steve Safferman  mengembangkan teknologi ini bersama mantan mahasiswanya, Jim Wallace, yang kini bekerja untuk syarikat teknik pertanian 'McLanahan Corporation & rsquo. Syarikat tersebut berharap dapat melancarkan dan menjual teknologi ini ke pasaran pada akhir tahun ini.


Dr. Steve mengatakan, 90% tahi lembu mengandungi air tetapi juga meliputi pemakanan yang berbahaya bagi persekitaran.


"Saya diberitahu bahawa mereka tengah cuba mengambil 50 hingga 60% air yang berasal dari najis. Jika anda mula dengan 100 gelen (378 liter) tahi cair, mudah-mudahan anda boleh mendapat 50 hingga 60 gelen (189-227 liter) air yang kemudian boleh digunakan untuk tujuan lain yang bermanfaat di tanah ladang, "jelas Dr Steve.

Teknologi ini termasuk ultra-penapisan, penapisan air, osmosis terbalik, dan sebuah alat pencerna, yang menghasilkan bio-tenaga sebagai sebuah produk kitar semula.

Peralatan ini mengekstrak nitrogen, karbon, fosforus dan potassium.

Dr. Steve berkata, dengan memisahkan elemen-elemen tersebut, para penternak boleh menggunakannya dengan lebih optimum.

"Jika mereka hendak menggunakan (air itu) untuk minuman lembu, mereka harus membersihkannya dalam suhu yang sangat tinggi berbanding menyemburkannya ke tanah sebagai air pengairan," ujarnya.


"Dengan kekurangan air, ketika sebuah sebuah tanah pertanian harus mengurangkan penggunaan air bersih, kadang-kadang itu adalah proses bertahan hidup bagi mereka. Jadi ini adalah sebuah pilihan untuk menyelamatkan sejumlah air itu, "sambungnya.

Sumber: detik.com

No comments:

Post a Comment