Gara-gara foto memburu kijang, L'Oreal batalkan kontrak gadis ini

 Axelle Despiegelaere bersama seekor kijang yang sudah mati.

Axelle Despiegelaere harus melupakan mimpinya untuk menjadi bintang model perusahaan kecantikan dunia, L'Oreal. Perusahaan yang memproduksi berbagai produk kecantikan itu tiba-tiba saja memutuskan kontrak yang telah ditandatangani bersama gadis Belgium tersebut.

Pembatalan kontrak sebagai model iklan oleh L'Oreal dilakukan pada Jumaat (11/7/2014) usai gadis berparas cantik ini memuat naik sebuah foto dia bersama seekor kijang yang telah mati. Pada foto tersebut Axelle memegang senapang dan terdapat tulisan berbunyi "Berburu bukanlah masalah hidup atau mati. Ini jauh lebih penting dari itu. foto ini setahun lalu, siap untuk berburu Amerika hari ini. Hahaha," tulisnya dengan nada bercanda.

Diyakini foto itulah yang menyebabkan pihak L'Oreal membatalkan kontrak dengan gadis berusia 17 tahun itu, yang tiba-tiba saja popular di Piala Dunia 2014 di Brazil. Axelle menjadi popular setelah fotonya dimuat naik seseorang di dunia maya pada 1 Julai semasa dia tengah menyokong pasukan Belgium.

Foto itu dalam sekelip mata menjadikannya bintang media sosial. Di halaman Facebooknya mendapat 200,000 likes hanya dalam waktu dua minggu sehingga L'Oreal tertarik untuk menjadikannya model produk terbaru mereka.

"Saya sudah membuat keputusan, menandatangani kontrak dengan L'Oreal," tulisnya saat itu di Facebook.

Seusai pembatalan kontrak, foto Axelle bersama Kijang itu kini telah dibuang dari halaman Facebooknya, dan  dia menulis permintaan maaf.

 "Saya tidak bermaksud menyinggung siapa pun. Ini adalah gurauan. Terima kasih atas pengertiannya," tulisnya lagi.

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment