7 berita hoax di Facebook yang gemparkan dunia sepanjang tahun 2014

Berikut berita hoax yang dilaporkan oleh Huffington Post, Selasa (16/12/2014) yang tersebar di Facebook sepanjang tahun 2014.
 
 1. Macaulay Culkin Mati

Menurut laman Snopes, berita palsu kematian bekas bintang cilik Macaulay Culkin dengan cepat tersebar di Facebook.

Berita hoax ini bermula dari mod gambar yang seperti sebuah screenshoot dari berita TV bertuliskan: "Breaking: Macaulay Culkin Found Dead At Age 34." Gambaran grafik yang sangat meyakinkan itu kemudian disebar hingga lebih dari 700 ribu kali di Facebook.

 2. Betty White Meninggal Dunia

Pada 2 September 2014, beberapa orang di laman Empire News membicarakan tentang kematian Betty White. Artikel bertajuk "Actor Betty White Dyes Peacefully In Her Los Angeles Home," itu disebar lebih daripada 2 juta kali di Facebook.

Padahal saat berita hoax itu beredar di media sosial, pelakon berusia 92 tahun itu masih dalam keadaan sihat. Betty White adalah seorang pelakon, pelawak, penyanyi, dan penulis yang telah menceburi lebih dari tujuh dekad. Selama kerjayanya, White telah memenangi tujuh Emmy Awards dan telah menerima 20 pencalonan Emmy Awards.

 3. iPhone Boleh Dicas di Microwave

Pengguna laman forum 4chan mengeluarkan berita palsu berkaitan sistem operasi iOS 8. penipuan yang beredar di media sosial itu menyebutkan bahawa para pengguna iPhone yang sudah melakukan update sistem operasi ke iOS 8 akan mendapat sebuah ciri eksklusif bernama 'Apple Wave'.

Apple Wave membolehkan iPhone dicas menggunakan gelombang mikro. Pengguna hanya perlu meletakkan iPhone mereka ke dalam microwave dan dipanaskan selama beberapa saat. Hasilnya bateri akan terus terisi penuh.

Ramai orang yang percaya dengan berita palsu itu. Seorang lelaki men-tweet hasil dari tindakannya mengecas iPhone dalam microwave. Hasilnya, iPhone tersebut terbakar.

 4. Pluto jadi Planet Lagi

Berita hoax yang juga menghebohkan para netizen adalah khabar yang menyatakan Pluto menjadi planet atau meraih status sebagai planet lagi. Banyak artikel yang tersebar ke Facebook dengan tajuk "Wait, what? Pluto a planet again?" Dan "The People Have Spoken: Pluto is a planet!"

Tiga ahli fizik berdebat tentang status Pluto sebagai planet dan para peserta di even Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics diminta mengundi untuk menentukan sama ada Pluto itu sebuah planet. Hasilnya, ramai peserta memilih Pluto sebagai planet mini.

 5. Facebook Akan Mengenakan Bayaran

Berita hoax ini muncul kembali dari sebuah laman berita sindiran. Laman itu menulis artikel yang menyatakan bahawa Facebook akan mengenakan bayaran sebanyak US $ 3 setiap bulan kepada para penggunanya untuk meringankan kos operasi.

Khabar yang beredar pada September 2014 itu kemudian merebak ke Facebook lebih dari 2.3 juta kali. Facebook menegaskan bahawa mereka tidak akan mengenakan sebarang bayaran kepada penggunanya kerana ia telah memperolehi wang dari iklan

 6. Kulit Lemon Dapat Memusnahkan Sel Kanser

Ini adalah salah satu maklumat bodoh yang dibuat oleh laman Natural News. Dan secara mengejutkan, berita hoax ini menarik perhatian para pengguna Facebook - sekurang-kurangnya telah disebar ratusan ribu kali di Facebook.

Natural News sendiri kerap menerbitkan teori konspirasi tentang kesihatan dan menerbitkan artikel tentang ubat-ubatan alternatif. Faktanya, banyak artikel yang ada di laman web itu tak mempunyai asas dan sumber yang kuat.

7. Tragedi 9/11 Tidak Pernah Berlaku

Sebuah artikel tentang Tragedi 9/11 yang mendakwa ia sebenarnya tidak pernah terjadi tersebar di internet. Artikel tersebut mendakwa bahawa ada sebuah video yang menunjukkan bahawa peristiwa yang berlaku pada 11 September 2011 di World Trade Center (WTC), Amerika Syarikat itu tidak benar-benar berlaku.

Artikel ini menuai banyak komen pedas dan tercatat telah disebar lebih 380 ribu kali di Facebook. Tak lama kemudian, beberapa portal berita membuktikan bahawa video itu palsu.



Sumber: liputan6.com

No comments:

Post a Comment