Inilah 5 raja paling kaya di dunia


1 . Bhumibol Adulyadej ( Raja Thailand )

Raja yang dikenali juga dengan gelaran Rama IX , dan paling lama berkuasa di Thailand , ini menduduki kedudukan teratas . Selama berkuasa 68 tahun , Raja Bhumibol ( 84 ) memiliki kekayaan dengan jumlah menakjubkan , iaitu 30 bilion dollar AS.

Agensi Harta Kerajaan mengendalikan semua harta dan pelaburan keluarga kerajaan . Aset yang diuruskan agensi ini termasuk 1,340 hektar tanah di bandar Bangkok dan 5,340 hektar di pelbagai wilayah luar bandar Thailand .

Beliau juga mempunyai 32 peratus saham Siam Cement , 23 peratus saham Siam Commercial Bank , dan pelbagai pelaburan lain .

Memiliki Golden Jubilee , salah satu berlian terbesar di dunia yang dianggarkan berharga antara 4 juta dollar AS dan 12 juta dollar AS .

Bukan hanya itu , di bawah undang - undang Thailand , Raja Bhumibol tak boleh dihina . Barang siapa menghina sang raja akan terancam hukuman penjara .


2 . Hassanal Bolkiah ( Raja Brunei )

Salah satu negeri monarki mutlak yang tersisa di dunia ini mendapatkan kekayaan dari persediaan minyak buminya . Namun , persediaan minyak mentah Brunei dijangka akan habis dalam masa 25 tahun .

Pemimpin negeri ini adalah Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al - Marhum Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien . Selain menjadi Sultan , dia juga adalah perdana menteri dan panglima tertinggi angkatan bersenjata Brunei .

Dengan kekayaan mencapai 20 bilion dollar AS , tak hairan jika Hassanal Bolkiah mempunyai istana dengan 1,800 bilik dan menjadi salah satu pengumpul kereta terbanyak di dunia . Butiran soal jenis kereta yang dimilikinya simpang siur . Namun , khabar angin bahawa salah satunya adalah Rolls - Royce yang bersalut emas 24 karat .

Semua kekayaan ini kelak akan menjadi milik putranya , Al - Muhtadee Billah .


3 . Abdullah bin Abdulaziz al - Saud ( Raja Arab Saudi )

Raja Abdullah mendapatkan kekayaannya yang mencapai 18 bilion dollar AS lebih kerana negerinya mempunyai 18 peratus rizab minyak mentah seluruh dunia .

Dalam usia hampir 90 tahun , kesihatan Raja Abdullah terus menurun dan perebutan kuasa dijangka akan muncul selepas kematiannya .

Sesuai tradisi , penguasa takhta Saudi adalah keturunan langsung Ibn Saud , pengasas Arab Saudi . Oleh kerananya , tak satu pun ahli keluarga Abdullah , yang berasal dari 4 isteri , serta 7 putra dan 15 putrinya , yang akan menduduki takhta Saudi .


4 . Khalifa bin Zayed al - Nayhan ( Emir Abu Dhabi )

Sheikh Khalifa menjadi Presiden Emiriah Arab dan pemimpin Abu Dhabi sejak 2004 . Menurut majalah Forbes , kekayaan Sheikh Khalifa sebanyak 15 bilion dollar AS itu berasal dari pengeluaran minyak negeranya . Dia dikhabarkan mengendalikan cadangan minyak sebanyak 100 bilion barrel .

Sheikh Khalifa juga menjalankan salah satu syarikat pengelola dana kekayaan terbesar kedua di dunia dengan aset mencapai 627 bilion dollar AS . Seluruh keluarga Al - Nahyan dikhabarkan mempunyai total kekayaan mencapai 150 bilion dollar AS .


5 . Mohammed bin Rashid al - Maktoum ( Sheikh Dubai )

Sheikh Mohammed adalah orang nombor dua di Emiriah Arab . Dia memegang jawatan sebagai perdana menteri dan timbalan presiden UAE sejak 2006.

Sheikh Mohammed mempunyai sebuah kapal layar bernama Dubai , yang berharga 300 juta dolar AS . Kapal itu mempunyai panjang 152 meter , serta boleh menampung 115 penumpang dan anak kapal .

Sumber: kompas.com

1 comment:

  1. 4 drpd nyer beragama islam. andai harta tu diberi kpd org islam yg miskin, mungkin tiada org islam yg miskin di dunia ni...

    ReplyDelete